Het Infernaat - voorwaarden schoolmusical/schoolfeest van Bernauw & Didelez, met toneelstukjes en sketches ook uitstekend geschikt voor Halloween


HET INFERNAAT, een schoolfeestje



Een kindermusical

van Patrick Bernauw & Guy Didelez (tekst)

op muziek van Fernand Bernauw




Een uitgave van
De Scriptomanen vzw








OPVOERINGSRECHT VLAANDEREN

Dit werk mag in Vlaanderen slechts opgevoerd worden nadat aan volgende voorwaarden is voldaan:

1. Schriftelijke toelating van de rechthebbenden, verkrijgbaar via het contactformulier.
2. Bestelling van het musicalpakket (vocale + instrumentale cd + tekstboekje) aan 40 euro via contactformulier of door klik op de titel.
3. Betaling van de auteursrechten aan S.A.B.A.M., Aarlenstraat 75-77 te 1040 Brussel (125 euro/opvoering).

Men is volgens de Auteurswet strafbaar als men gebruik maakt van gekregen, gehuurde, geleende op gekopieerde boekjes en/of CD’s.

Wanneer men niet voldoet aan de hier opgesomde voorwaarden, worden de geldende auteursrechten met 100% verhoogd.


WOORD VOORAF


De teksten…
… zijn van de hand van Patrick Bernauw en Guy Didelez, twee klinkende namen in jeugdboekenland. Zij hebben hun jarenlange ervaring met het werken met kinderen en het schrijven van theater, verhalen, gedichten en liedjesteksten voor kinderen in dit project geïnvesteerd. Guy Didelez heeft trouwens zelf in het onderwijs gestaan en schreef o.a. liedjesteksten voor ‘Kinderen voor Kinderen’. Patrick Bernauw regisseerde erg veel toneelstukken en heeft ook een eigen muziektheatergezelschap. Samen schreven ze, naast een aantal boeken, ook onder meer het jeugdtheaterstuk De Dochter van Calamity Jane, dat bekroond werd met de Wim Verbeke Prijs voor Jeugdtheater.

De muziek…
… is van de hand van Fernand Bernauw, de broer van Patrick. Hij speelde ooit keyboards bij de bekende popgroep Pitti Polak, componeerde en produceerde songs voor een hele reeks Vlaamse vedetten en schreef ook muziek voor allerlei zeer uiteenlopende theaterprojecten en luisterspelen (o.a. voor de VRT). Wat de liedjes voor Het Infernaat betreft, werd geprobeerd een zo breed mogelijk gamma aan moderne muzikale genres te bestrijken, zonder daarbij te vervallen in de clichés van de typische kinderliedjes van vroeger en nu. Muziek en stemmen werden opgenomen in zijn professionele studio, zowel met kinderen als met professionele uitvoerders.

De zang…
… is in een show of in een musical natuurlijk van vrij groot belang. Wij hebben ernaar gestreefd de zanglijnen zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat de zang eventueel live door kinderen kan gebracht worden. Daartoe vindt u in dit pakket een CD met de instrumentale versies van alle nummers. Dit pakket bevat echter ook een CD waarop Compagnie de Ballade - al of niet met haar Kinderkoor - van elk nummer een gezongen versie brengt. De CD met muziek én zang kan dienen als leidraad bij het instuderen en repeteren van de nummers. Kunnen kinderen één of meerdere liedjes niet live brengen, dan kunt u ze deze songs alsnog laten playbacken door gebruik te maken van deze CD. Uiteraard kunnen ook volwassen die kinderen spelen de songs vertolken.

Een decor…
… is net als een podium niet echt nodig. Het Infernaat kan zowel gespeeld worden in open lucht als in een zaal.

Rekwisieten, kostuums, grime…
Ook op dat punt laten wij uw verbeelding de volledige vrijheid, maar anderzijds geven wij u in deze brochure ook een aantal tips mee en zijn er natuurlijk de fabeldieren, waarvan u tekeningen vindt in deze brochure. Deze fabeldieren vormen het onderwerp van één van de liedjes, maar u kunt ze uiteraard ook elders laten opdagen of een specifieke rol laten spelen in de vormgeving van decor en kostuums, of u voor de grime laten inspireren door bijgaande schetsen.



Wat rolverdeling, rekwisieten, zang, dans, uitbeelden en acteren betreft geven wij alleen maar richtlijnen mee. Het spreekt vanzelf dat u zich daar niet aan hoeft te houden, en dat u daar geheel vrij en naar eigen inzicht en mogelijkheden kan mee omspringen. U kunt liedjes laten wegvallen, een heel eigen selectie brengen, aanvullen met eigen nummers en bindteksten, enzovoort…

Techniek? Regie? Auteurs?
De enige technische vereisten zijn een geluidsinstallatie en enkele microfoons. Hebt u nog vragen qua organisatie, techniek, regie… kunt u altijd contact opnemen met Patrick Bernauw (zie contactadres). De mogelijkheid bestaat zelfs om een regisseur ter plaatse te sturen, uiteraard mits een kleine vergoeding. Tevens zijn de auteurs altijd bereid één en ander te komen toelichten of – indien mogelijk – aanwezig te zijn op een voorstelling van Het Infernaat. Ook hiervoor kunt u terecht op het algemene contactadres.

Affiche?
Iedere toneelproduktie bezit een eigen affiche. U kunt daarvoor de hierbij kant en klaar aangeleverde illustraties gebruiken, maar u kunt op basis van deze illustraties natuurlijk ook creatief aan de slag gaan. De illustraties mogen immers vrij en naar eigen goeddunken gebruikt en vermenigvuldigd worden.

Een standje van het Infernaat?
Het organiseren van een toneelvoorstelling brengt altijd kosten met zich mee. Daarom hebben wij de mogelijkheid voorzien dat gezelschappen die Het Infernaat opvoeren zowel het gelijknamige boek waarop de musical werd gebaseerd als de CD met de liedjes van de musical kan verkrijgen met een korting van 20%. Op die manier kan het gezelschap een deel van de kosten recupereren. Meer informatie: zie contactadres.

Wij wensen u alvast veel succes!



DECOR - ROLVERDELING

TECHNIEK (LICHT & GELUID)

REKWISIETEN




Decor: is niet vereist en laten we geheel over aan uw inspiratie. Het stuk kan even goed op een podium in de open lucht gebracht worden als op het podium van een feestzaal of toneelzaal, maar ook in een turnzaal… om maar iets te zeggen. Uiteraard kunt u altijd gebruik maken van decoratieve elementen (panelen, zetstukken), geïnspireerd door de tekeningen die bij deze brochure gevoegd werden (de fabelwezens van Het Infernaat), deze theatertekst, de muziek,…


Rolverdeling (+ techniek/rekwisieten) in volgorde van opkomst:


Presentator: een jongen uit – bij voorkeur – het zesde leerjaar; of een volwassene.
Presentatrice: een meisje uit – bij voorkeur – het zesde leerjaar; of een volwassene.



Geluidsversterking:
· De Presentator en de Presentatrice beschikken elk over een microfoon. Alle gesproken teksten kunnen door deze twee microfoons versterkt worden.
· Indien de liedjes in playback gebracht worden, kan men wel microfoons gebruiken als rekwisiet, maar hoeven dit uiteraard geen echte of ingeschakelde microfoons te zijn.
· Indien de liedjes geheel of gedeeltelijk live gezongen worden, dient men nog enkele extra microfoons te voorzien. Het verdient aanbeveling aparte microfoons te gebruiken voor gesproken en gezongen teksten. Het aantal extra benodigde microfoons is afhankelijk van het aantal liedjes dat live gebracht wordt: drie extra microfoons lijkt ons een minimum. Sommige liedjes zijn immers duetten; dan is er een microfoon nodig voor de lead-zanger, de lead-zangeres en het koor. Dit koor hoeft overigens niet altijd versterkt te worden.
· Bent u van plan een deel van de liedjes of alle liedjes live gezongen te brengen, dan doet u er goed aan zo snel mogelijk een persoon in te schakelen die enige ervaring heeft met geluidstechniek en eveneens zo snel mogelijk enkele repetities in te lassen met microfoons en geluidsinstallatie. Zo kan er naar hartelust geëxperimenteerd worden en komt men een week voor de voorstelling doorgaat niet meer voor onaangename verrassingen te staan.

1.) Infernale Intro

In dit dansnummer worden bij voorkeur de jongste kinderen ingeschakeld (kleuterklas, eerste en/of tweede leerjaar). Aantal kinderen: naar eigen inzicht.

Voor de kostuums en grime kan men zich laten inspireren door de fabelwezens (zie tekeningen), door heksen (die ook aan bod komen in het nummer ‘Hellesoep’) of door ‘duiveltjes uit doosjes’.



Belichting:
· Indien u over de nodige infrastructuur beschikt, kan een aangepaste ‘griezelige’ belichting hier voor mooie effecten zorgen.
· Een aangepaste belichting kan ook zeer leuk zijn voor de nummers 3 (‘Ik word Ufonaut!’ – science-fictionachtig, futuristisch, stroboscoop,…), 6 (‘Hellesoep – griezelig, mist op het podium…), 10 (‘Mefisto’ – griezelig, mist op het podium) en 11 (‘Wij doen de Ogopogo’ – dit is dance-muziek, dus: de sfeer van een mega-dancing kan hier gecreëerd worden).
· Indien u in een zaal werkt, en dus met belichting, kunnen de overige nummers soberder belicht worden: bijvoorbeeld een volgspot en/of een vaste spot op de lead-zangers/zangeressen en eventueel het koor; alle andere personages op het podium in een meer ‘algemeen licht’.
· Let wel! Belichting is niet noodzakelijk! Dit stuk kan even goed in open lucht, bij daglicht gespeeld worden.




2.) Geestig!

Dit is een liedje voor de derde graad:

Geestige Jongen
Geestig Meisje
Juf (kan eventueel een volwassene zijn)
Geestig Koor (minimaal een vijftal kinderen)

Geen specifieke kostuums vereist. Voor de rekwisieten kan men zich laten inspireren door de inhoud van het liedje: slakken, bakje krijt, kakkerlakken, mayonnaise, stoel, punaise, proppen, bord, kauwgom (om bellen te blazen), ballons, spinnen, een ‘varken met een snuit’, toetsen (= blaadjes papier met veel rood). Uiteraard gebruiken we geen echte slakken, kakkerlakken, spinnen, enz… We gebruiken onze verbeelding! Hoe knutselen we zelf een stuk of wat slakken en kakkerlakken en spinnen in elkaar? Of zoeken we onze toevlucht tot ‘fopspinnen’ en dergelijke, zoals verkrijgbaar in speelgoedwinkels.





3.) Ik word Ufonaut!

De Ufonaut: een jongen uit de derde graad; eventueel een volwassene.
Een (vrij te kiezen) aantal Ufonautjes uit de tweede graad.

Zowel de Ufonaut als de Ufonautjes dragen uiteraard Ufonauten-kostuums (astronautenpakken). Met beschilderde kartonnen dozen vallen prachtige dingen te doen. Het zou mooi zijn als de Ufonautjes ook in een – kartonnen – vliegende schotel zaten (een ring om hen heen) en/of kartonnen eetbordjes bezaten die als een frisbee (vliegende schotel!) in het publiek kunnen gegooid worden.


4.) Mijn ouders laten alles toe…

De Minister: een jongen uit de derde graad; eventueel een volwassene.
Koortje (een vijftal jongens en meisjes) uit de tweede graad.

Geen specifieke kostuums vereist, tenzij dan voor de Minister: hoe ziet zo’n typische minister er eigenlijk uit? Indien het koortje de inhoud van het liedje uitbeeldt, kan men gebruik maken van rekwisieten die ook in het liedje vermeld worden: een wagen (speelgoedauto), een ‘versnellingsbak’, een koekendoos met snoep, een bril, een kist sigaren, een ‘proefkonijn’.


5.) Rambo de Paracommando

Rambo de Paracommando: een jongen uit de derde graad; eventueel een volwassene.
Koor: maximaal een drietal jongens uit de derde graad.
Fans van Rambo: een vrij te kiezen aantal meisjes uit de tweede en derde graad.

Rambo en het Koor dragen een ‘paracommando-outfit’. Geen specifieke rekwisieten vereist, behalve misschien spandoeken e.d. met daarop ‘We Want Rambo!’ en een dwangbuis.


6.) Hellesoep

Heksen: enkele meisjes uit de derde graad (aantal vrij te kiezen: de lead-zang van dit liedje kan zowel gebracht worden door één meisje als door verscheidene meisjes).
Danseressen: een vrij te kiezen aantal meisjes uit de tweede graad die het liedje uitbeelden.

Zowel de zingende heksen als de dansende heksen dragen uiteraard heksenplunjes en zijn ook als heksen gegrimeerd. De inhoud van het liedje wordt uitgebeeld door de dansende heksen, die rond een ketel dansen waarin het hellesoepje wordt klaargemaakt. De zingende heksen vermelden alle ingrediënten die in deze ketel gegooid worden. Benodigde rekwisieten: een heksenketel + alle ingrediënten (zie liedje): een pad, een ‘reepje van moerasseslang’, een hondstong, ‘dons van vledermuis’, een ‘blokje blind gespuis’ (Wat is dat? Laat uw verbeelding spreken!), een stukje van een addertong, een teentje van een kikkerjong, oog en poot van hagedis, drakenschubben, een wolventand, de vleugel van een schele uil, ‘maag en muil’ van een zoutzeehaai, gal van bokken, een leverlob, bavianenbloed.


7.) Alfabet

De alfabet-juf: een meisje uit de derde graad; eventueel een volwassene.
Het Alfabetisch Koor: een vrij te kiezen aantal jongens en meisjes uit de tweede en/of derde graad.
Het Alfabetisch Ballet: een vrij te kiezen aantal jongens en meisjes uit de eerste graad.

Geen specifieke kostuums vereist. Voor ‘het Alfabetisch Ballet’ zijn wel 26 kartonnen borden nodig, met daarop alle letters van het alfabet.


De Bankovervaller – een jongen uit de derde graad; geen specifieke kostuums of rekwisieten vereist.



8.) Defilé Fabelwezens

Speakerinnen: één, twee of drie meisjes uit de derde graad voor het inspreken van de teksten.
De Directeur: een volwassene.
Fabelwezens: een vrij te kiezen aantal Krabbedokussen, Lookeendjes, Vliegende Pappenheimers en Wallebakken – kleuters en/of kinderen uit de eerste graad.

Voor de speakerinnen zijn geen specifieke kostuums vereist. De Fabelwezens worden uiteraard aangekleed als Krabbedokus, Lookeend, Vliegende Pappenheimer, Wallebak. Inspiratie vindt u ongetwijfeld in bijgaande tekeningen, maar ook in de theatertekst, het boek Het Infernaat, en – waarom niet? – in de muziek (luister maar eens naar de geluiden die de fabelwezens maken). Het spreekt vanzelf dat, als u met uw klas zelf een aantal fabelwezens ‘uitvindt’, daarbij ook een passende uitmonstering hoort.


9.) Marie Antoinette

Zangeres: meisje uit de derde graad; eventueel een leerkracht.
Koor: is niet noodzakelijk, maar als er een koor wordt ingeschakeld, recruteren we dat best onder de meisjes van de tweede en derde graad.
Marie Antoinette: een meisje uit de derde graad.
Haar zus Colette: een meisje uit de derde graad.

Geen specifieke kostuums vereist, tenzij u graag uw inspiratie botviert op de figuren van Marie Antoinette en haar zus Colette, dan houden wij u uiteraard niet tegen. Eventuele rekwisieten: een pet waarop een (speelgoed)trompet werd gemonteerd + iets dat kan doorgaan voor een toilet (en dat liefst ook kan rijden).

Deze rekwisieten zijn alleen nodig als u beslist dit liedje ook uit te beelden. Dit is echter niet noodzakelijk: het kan ook alleen gezongen worden door één enkele zangeres, of door een zangeres met koor.




De Puntdichter: een jongen uit de derde graad; eventueel een leerkracht.
Zijn Assistentes/Koortje: een aantal meisjes uit de derde graad; eventueel leerkrachten.

De Puntdichter is gekostumeerd als een goochelaar, zijn assistentes als de typische goochelaarsassistentes.

Alle nummers zijn eigenlijk in grote mate ‘facultatief’: afhankelijk van de mogelijkheden van uw school kunt u beslissen of u ze al of niet opneemt in uw show. Dit geldt in verhevigde mate voor de act met de Puntdichter, waarvoor wij geen muziek hebben voorzien en waarvoor het ook van het grootste belang is dat de Puntdichter bijzonder taalvaardig is. Uiteraard kan de rol van de Puntdichter ook even goed ingevuld worden door een meisje.



10.) Mefisto

Heksen: enkele meisjes uit de derde graad (aantal vrij te kiezen: de lead-zang van dit liedje kan zowel gebracht worden door één meisje als door verscheidene meisjes; andere meisjes/jongens zingen steeds ‘Mefisto-Mefistofeles’).
Danseressen: een vrij te kiezen aantal meisjes uit de tweede graad die het liedje uitbeelden.

Let wel: hier kunnen even goed jongens ingeschakeld worden als Geestenbezweerders!!!

Kostumering: heksen, geestenbezweerders, boze geesten en tempeesten, spoken ‘met bleke knoken’, een zwarte kat, enz… Rekwisieten: de geest in de fles die uit de fles komt – ‘misteffecten’? Laat uw verbeelding spreken!

Eventueel kunnen hier dezelfde actrices en zangeressen met grotendeels dezelfde kostumering en grime gebruikt worden als in nummer 6, ‘Hellesoep’.


11.) Wij doen de Ogopogo

Het Finale Nummer. Iedereen doet mee. Iedereen doet de Ogopogo.

Noot:

Voor het snel op- en afbrengen van rekwisieten, decorelementen, zetstukken enz… maken we best gebruik van een speciale ploeg ‘roadies’, om één en ander vlot te laten verlopen. Deze ‘roadies’ kunnen bijvoorbeeld een T-shirt dragen met een opdruk ‘Roadie Het Infernaat’ en kunnen bepaalde rekwisieten of zetstukken ook op- en afbrengen in (het ritme van) de muziek, bijna dansend. Zo maken zij ook deel uit van de show.

12.) Infernale Outro

Op dit liedje groeten we en laten we het publiek applaudisseren.